”60 år av konsthantverkliga berättelser”

5–15 oktober 2023

Nutida Svenskt Silver på Svenskt Tenn, Stockholm

I en utställning med anledning av Nutida Svenskt Silvers 60-årsjubileum visar 25 av föreningens smeder smycken och corpus. En utställning som tar avstamp i de båda anrika institutionernas gemensamma grund i det enastående hantverket.

Pärlorna!

Ett smyckeskrin till det älskade klassiska pärlhalsbandet.
Äkta, oäkta, glas, plast eller trä. Ärvda, fådda, köpta, loppade eller mödosamt i hopknåpade på dagis, alla har vi dem – Pärlorna!

Lusten och behovet att smycka sig är lika gammal som människan och att trä upp vackra blommor, snäckor eller stenar på en tråd runt halsen har vi gjort sen urminnes tider.

Det här skrinet är en hyllning till vår längtan efter skönhet.

Smycken är med oss till fest, i vardag och i sorg.

Smycken bär våra minnen om det som varit,
likaväl som våra önskningar och förhoppningar om det som skall komma.

De är viktiga och är värda en vacker plats att vila på när vi inte bär dem.

”60 år av kreativitet, jubileumsfest med Nutida Svenskt Silver”

19–29 april 2023

Tengbomhallen, Konstakademin, Stockholm

I utställningen visas corpus, smycken och gåvor tillverkade i silver och andra material av 32 smeder, till firande och fest!

Cermoniellt festplagg för ömtåliga själar.

Ibland när världen känns för stor och hård kan man behöva svepa in sig i ett extra lager av sin känslighet.

Ett fiktivt skydd av äggskal och pärlor.

METALLOphone 6 ”Memory of a Place”

30 september 2022–28 februari 2023

Contemporary Metal Art Biennal, Museum of Applied Arts and Design, Vilnius, Litauen

I år, på the 6th International Biennial of Contemporary Jewellery and Metal Art är utställningens tema minnen som är sammanlänkade med en speciell plats.

Memory of a place.

I remember an island far out in the Stockholm archipelago where I could see the horizon.

Where the bluest blue of the sky meets the bluest blue of the sea and the rocks are soft and grey and the

swims were wonderful.

A place I will always long for.

Anno 1942

12 november–2 december 2022

Verkstaden fyller 80 år – att förvalta en plats, Atelier ädelsmide, Högbergsgatan 12, Stockholm

Som en hyllning till den här platsen visar vi nu en utställning med corpus, bruksföremål i silver – tingen att förgylla både vardag och fest med.

Söndagsfika,

Ett set i silver för den viktiga vilopausen.

Mjölkkanna i silver

Tid

29 oktober–26 november 2022

Jubileumsutställningen ”Möten” Galleri Sebastian Schildt, Stockholm

Genom åren har arbetet på Galleri Sebastian Schildt resulterat i många avgörande möten, vilket också är temat för utställningen där ett femtiotal av galleriets konstnärer deltar med nya verk som särskilt har skapats till jubileet.

Tid

Jag tänker på tiden,

hur vi mäter den som en lång tidslinje som hela tiden byggs på.

Som att vi förs längre och längre bort från de händelser som format oss,

när det kanske är mer korrekt att tänka tiden cirkulärt,

att den byggs på som i cirklar.

Årsring efter årsring läggs till,

men kärnan i oss är densamma 

och de goda åren, liksom fluffiga av grädde, blir tjockare

medan de svåra blir hårdare, tunnare, 

när orken går åt till det viktigaste:

fibrerna, senorna, det som håller oss samman.

Pålägget får vänta till nästa år.

Årsvarv läggs till årsvarv.

Tid.

Nutida tänker på döden

13 april – 1 maj 2022

Samlingsutställning med Nutida Svenskt Silver, Benhuset på Katarina kyrkogård, Stockholm

Installation med film och en sittplats med ett radband av labradoritpärlor.

Jag räknar mina tårar


Det var en fantastisk morgon på landet i höstas, det var helt stilla och dimman låg tät och mjuk.


Svallvågorna kom och gick som stora andetag över vattnet. Jag satt på ångbåtsbryggan en lång stund, helt innesluten i det mjuka grå. Sen simmade jag rakt ut i det ännu ljumma vattnet.

Havet – en vila och tröst.

Jag räknar mina tårar.
Hur många ryms det i ett hav?
Jag räknar mina tårar
Om och om igen.
Vågorna bär mig och tröstar.
Jag räknar mina tårar
En gång till.

Tidskapslar

30 september–3 oktober 2021

Nutida Svenskt Silver pop-up Brunogallerian under Sthlm Craft Week

Med bakgrund av Corona-bubblan har Nutida Svenskt Silvers smeder skapat temat ”Tidskapslar” till sin utställning på Stockholm Craft Week.

Andetagen

I min tidskapsel förvarar jag andetagen, från en tid när allt handlade om andningssvårigheter, lungkapacitet, syrgas, intubering, respiratorer…

Minnet från när jag satt bredvid pappa på sjukhuset. Först bara lyssnande på syrgasens lugna väsande och bubblande. Sen när det blev svårare – hur jag själv tog i med hela kroppen för varje andetag, försökte hjälpa till. Sympatiandades övertydliga andetag. 

När rosslet kom, paniken över att maktlös sitta bredvid när någon långsamt kvävs.

Och sen, när andetagen ändrade karaktär av morfinet, och blev till staccato, in-in-in-uuut, in-in-in-uuut…

…för att plötsligt bara ta slut…

Andetagen. 

Det är allt vi har.

But it is melting Mr.T…?

31 oktober–21 november 2020

Galleri Sebastian Schildt, Stockholm

En installation med ljusobjekt på samlingsutställningen ”Ett ljus i mörkret”.

Jag är rädd nu.

Det här är på riktigt. Det händer nu. Här.

Det smälter. Jag tycker mig höra hur det rinner…

Jag talar om klimatkrisen förstås. Isbergen i Arktis smälter nu. Permafrosten tinar i Sibirien och förvandlar tundran till gyttjepölar som släpper ut enorma mängder metangas, som snabbar på processen ännu mer. Det regnar på vintern i norra Sverige, det kryper närmre och närmre…

Och jag, jag går med min återvinning, handlar på Myrorna och äter mindre o mindre kött, men jobbar med att göra nya saker till en värld som redan har för mycket?

Och i USA väljer presidenten att lämna Parisavtalet?

Det här verket är ett sätt att kanalisera min miljöångest. Att försöka hantera ett problem. Och en tanke om att ju fler vi är som pratar om problemet desto starkare blir kraften att göra något. 

Hands of tomorrow

1-6 oktober 2020

Nutida Svenskt Silver pop-up på Galleri Bellmansgatan 26, Stockholm

Nutida Svenskt Silvers smeder har funderat över frågor som: Hur ser silversmidet ut i framtiden? Varför behövs vi? Vilken är vår roll i samhället och vad tar konsthantverket för plats i tider som förändras?

Pearls of tomorrow – Ett Memento Mori för människan

En pärlcollier av äggskal:
En pärla, ett ägg, ett liv,
Så vackert, så dyrbart, så skört

För varje pärla som går sönder och ramlar av,
blir halssmycket glesare och glesare,
hålen gapar tomma,
som för att påminna oss om förlusten
av en älskad människa – eller kanske en hel djurart?

Det går fort nu, och hur blir det sen?

När människan uttömt alla resurser
och står ensam kvar.

När allt som återstår, är en tom tråd
med oupplösliga knutar

och ett jordklot med omöjliga livsvillkor
för oss själva.

Vad gör vi då?

I min värld

14 april–2 maj 2018

Konsthantverkarna, Stockholm

Smycken, föremål och en skog i separatutställningen ”I min värld”

I min värld är detaljerna viktiga.

I min värld är naturen ett bibliotek,

av former, färger och personligheter.

I min värld är varje sten en individ och varje blad en personlighet.

I min värld är naturen en förutsättning och orsaken till min existens.

I min värld vill jag vara modig.

I min värld är du välkommen!

Corpus Maximus

11–29 november 2017

Galleri Sebastian Schildt, Stockholm

Corpus Maximus är en manifestation av samtida svenskt silversmide där 21 av galleriets främsta silversmeder deltar med var sin praktpjäs.

Text av Sofia Silfverstolpe i utställningskatalogen:

Helena Sandströms vasobjekt ”I never promised you a rose garden” är utförd i etsad zink, med droppformade spineller och vaxad bomullstråd. Titeln anspelar på att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Inspirationen kommer från den viktorianska tidens snörade modeideal med skira spetsar, starkt kontrollerande och hårt snörda klädedräkt. Trots det åtstramade och att det inte är meningen pyser ändå de innersta känslorna ut.

Vasen kan ses som ett sorgeobjekt. De svarta stenarna påminner om 1800-talets sorgsmycken och tråden visar på sömnad vilket också är ett återkommande arbetssätt. Rosenbladen är plockade, torkade, pressade och sedan fastlimmade på plåten för etsning. När bladen tagits bort patineras vasen i olika steg.

Zink är Helena Sandströms huvud- och favoritmaterial. Hon tilltalas av den vackra gråskalan som hon får fram genom etsning. Eftersom zink är svårt att löda skapas volymen ur en plan plåt. Allt är gjort i ett stycke, även botten är konstruerad med hjälp av små flikar som vikts in. Helena Sandström har länge intresserat sig för japansk origami och försöker överföra känslan av papper till metallen.

Do you read me?

12–30 december 2015

Galleri Platina, Stockholm

En utställning som berör den öppna dialogens betydelse där smyckena är symboler för kommunikation, men även bristen på den.