Water – Waves – Ripples
26 april–8 juni 2024
Galerie Handwerk, München, Tyskland
En internationell samlingsutställning med temat vatten som inspirationskälla, där konsthantverkare och designers från många olika materialområden deltar.
Bankett
2 december 2023–10 januari 2024
Galleri Sebastian Schildt, Stockholm
Utställningen har en önskan att öppna upp för att undersöka och reflektera över seder, bruk och sätt att umgås genom ett okonventionellt och lekfullt förhållningssätt.
The left overs / Det vi lämnar efter oss
Temat för det här verket kan syfta på flera saker,
både på resterna från efterfesten med hämtmat
eller bakismaten om man så vill
eller så kan man se det i ett större perspektiv
– den miljömässiga baksmällan vi befinner oss i,
efter att vårt västerländska samhälle tömt jorden på dess resurser
genom vår ohämmade konsumtion.
Där vi snart huggit ner
all den svenska urskogen
och ersatt den med contortatallplantager
som kallas skog
och där 80% av det som avverkas
går till pappersmassa och engångsförpackningar.
Huvudvärken slår till och jag undrar vad som egentligen hände på festen igår och om det var värt det?
60 år av konsthantverkliga berättelser
5–15 oktober 2023
Nutida Svenskt Silver på Svenskt Tenn, Stockholm
I en utställning på Svenskt Tenn med anledning av Nutida Svenskt Silvers 60-årsjubileum visar 25 av föreningens smeder smycken och corpus. En utställning som tar avstamp i de båda anrika institutionernas gemensamma grund i det enastående hantverket.
Pärlorna!
Ett smyckeskrin till det älskade klassiska pärlhalsbandet.
Äkta, oäkta, glas, plast eller trä. Ärvda, fådda, köpta, loppade eller mödosamt i hopknåpade på dagis, alla har vi dem – Pärlorna!
Lusten och behovet att smycka sig är lika gammal som människan och att trä upp vackra blommor, snäckor eller stenar på en tråd runt halsen har vi gjort sen urminnes tider.
Det här skrinet är en hyllning till vår längtan efter skönhet.
Smycken är med oss till fest, i vardag och i sorg.
Smycken bär våra minnen om det som varit,
likaväl som våra önskningar och förhoppningar om det som skall komma.
De är viktiga och är värda en vacker plats att vila på när vi inte bär dem.
Fotograf: Sara Danielsson
Helena Sandström Smycken
1–30 september 2023
Galleri Four, Göteborg
Helena Sandström arbetar gärna med klassiska smyckematerial som guld, silver och pärlor. Hon arbetar med sina händer och rör sig fritt mellan mer traditionella smycken och större skulpturala verk.
Uttrycket är finstämt och poetiskt, ofta med ett skimmer som viskar om att andra historier döljer sig i skuggorna.
I utställningen på Four blandas pärlor med sjöar, hav och tankar om tid.
Tid
Jag tänker på tiden,
hur vi mäter den som en lång tidslinje som hela tiden byggs på.
Som att vi förs längre och längre bort från de händelser som format oss,
när det kanske är mer korrekt att tänka tiden cirkulärt,
att den byggs på som i cirklar.
Årsring efter årsring läggs till,
men kärnan i oss är densamma
och de goda åren, liksom fluffiga av grädde, blir tjockare
medan de svåra blir hårdare, tunnare,
när orken går åt till det viktigaste:
fibrerna, senorna, det som håller oss samman.
Pålägget får vänta till nästa år.
Årsvarv läggs till årsvarv.
Tid.
Pärlorna
6–24 maj 2023
Konsthantverkarna, Stockholm
Utställningen tog av stamp i ett lustfyllt projekt där vi tre utställare delade en ömsesidig kärlek till pärlor. Vi skickade roliga och inspirerande bilder till varandra i en gemensam chatt, tills vi en dag sa: -Ska vi inte göra en utställning ihop? Jo, vi kör! Den ensamma skapandeprocessen blir till ett lustfyllt projekt tillsammans, där materialet är den gemensamma nämnaren.
Grupputställning tillsammans med Caroline Lindholm och Hedvig Westermark.
Cykelbrosch för mörka kvällar
När du cyklar hem från jobbet sent i november.
Det regnar och är tvärmörkt.
Bilarnas ljus reflekteras i den våta asfalten.
Det är kallt och blött, men ändå lite vackert.
Som en medalj till den som cyklar i alla väder.
Bra kämpat!
Fotograf: Niklas Palmklint
60 år av kreativitet, jubileumsfest med Nutida Svenskt Silver
19–29 april 2023
Tengbomhallen, Konstakademin, Stockholm
I utställningen visas corpus, smycken och gåvor tillverkade i silver och andra material av 32 smeder, till firande och fest!
Cermoniellt festplagg för ömtåliga själar.
Ibland när världen känns för stor och hård kan man behöva svepa in sig i ett extra lager av sin känslighet.
Ett fiktivt skydd av äggskal och pärlor.
Fotograf: Sara Danielsson
Grattis Nutida på 60-årsdagen!
En symbolisk present från mig till Nutida Svenskt Silver.
Två föremål som representerar mig genom materialval och formspråk typiska för mig.
En vacker presentask fylld med 60 små minipaket i form av ett halssmycke i äggskal.
Fotograf: Sara Danielsson
METALLOphone 6 ”Memory of a Place”
30 september 2022–28 februari 2023
Contemporary Metal Art Biennal, Museum of Applied Arts and Design, Vilnius, Litauen
På the 6th International Biennial of Contemporary Jewellery and Metal Art i Vilnius är utställningens tema minnen som är sammanlänkade med en speciell plats.
Memory of a place.
I remember an island far out in the Stockholm archipelago where I could see the horizon.
Where the bluest blue of the sky meets the bluest blue of the sea and the rocks are soft and grey and the
swims were wonderful.
A place I will always long for.
Anno 1942
12 november–2 december 2022
Verkstaden fyller 80 år – att förvalta en plats, Atelier ädelsmide, Högbergsgatan 12, Stockholm
Som en hyllning till den här platsen visar vi nu en utställning med corpus, bruksföremål i silver – tingen att förgylla både vardag och fest med.
Söndagsfika,
Ett set i silver för den viktiga vilopausen.
Mjölkkanna i silver
Möten
29 oktober–26 november 2022
Jubileumsutställningen ”Möten” Galleri Sebastian Schildt, Stockholm
Genom åren har arbetet på Galleri Sebastian Schildt resulterat i många avgörande möten, vilket också är temat för utställningen där ett femtiotal av galleriets konstnärer deltar med nya verk som särskilt har skapats till jubileet.
Tid
Jag tänker på tiden,
hur vi mäter den som en lång tidslinje som hela tiden byggs på.
Som att vi förs längre och längre bort från de händelser som format oss,
när det kanske är mer korrekt att tänka tiden cirkulärt,
att den byggs på som i cirklar.
Årsring efter årsring läggs till,
men kärnan i oss är densamma
och de goda åren, liksom fluffiga av grädde, blir tjockare
medan de svåra blir hårdare, tunnare,
när orken går åt till det viktigaste:
fibrerna, senorna, det som håller oss samman.
Pålägget får vänta till nästa år.
Årsvarv läggs till årsvarv.
Tid.
Fotograf: Niklas Palmklint
Nutida tänker på döden
13 april – 1 maj 2022
Samlingsutställning med Nutida Svenskt Silver, Benhuset på Katarina kyrkogård, Stockholm
Installation med film och en sittplats med ett radband av labradoritpärlor.
Jag räknar mina tårar
Det var en fantastisk morgon på landet i höstas, det var helt stilla och dimman låg tät och mjuk.
Svallvågorna kom och gick som stora andetag över vattnet. Jag satt på ångbåtsbryggan en lång stund, helt innesluten i det mjuka grå. Sen simmade jag rakt ut i det ännu ljumma vattnet.
Havet – en vila och tröst.
Jag räknar mina tårar.
Hur många ryms det i ett hav?
Jag räknar mina tårar
Om och om igen.
Vågorna bär mig och tröstar.
Jag räknar mina tårar
En gång till.
Tidskapslar
30 september–3 oktober 2021
Nutida Svenskt Silver pop-up Brunogallerian under Sthlm Craft Week
Med bakgrund av Corona-bubblan har Nutida Svenskt Silvers smeder skapat temat ”Tidskapslar” till sin utställning på Stockholm Craft Week.
Andetagen
I min tidskapsel förvarar jag andetagen, från en tid när allt handlade om andningssvårigheter, lungkapacitet, syrgas, intubering, respiratorer…
Minnet från när jag satt bredvid pappa på sjukhuset. Först bara lyssnande på syrgasens lugna väsande och bubblande. Sen när det blev svårare – hur jag själv tog i med hela kroppen för varje andetag, försökte hjälpa till. Sympatiandades övertydliga andetag.
När rosslet kom, paniken över att maktlös sitta bredvid när någon långsamt kvävs.
Och sen, när andetagen ändrade karaktär av morfinet, och blev till staccato, in-in-in-uuut, in-in-in-uuut…
…för att plötsligt bara ta slut…
Andetagen.
Det är allt vi har.
70 år av omsorg i tanke och hand
28 augusti–15 september 2021
Konsthantverkarna, Stockholm
Vårt 70-årsjubileum firas med en gemensam utställning med Konsthantverkarnas alla medlemmar. Det blir en ögonblicksbild av föreningen idag. Var och en har gjort ett nytt verk, från bruksföremål till unikat, i silver, betong, textil, glas, keramik, trä, smide och papper. Det är tuftat, blåst och drejat, skulpterat, smitt, svetsat, stickat, klippt eller snidat. Handgjort, formgivet och småskaligt. Det är konsthantverk av högsta kvalitet!
But it is melting Mr.T…?
31 oktober–21 november 2020
Galleri Sebastian Schildt, Stockholm
En installation med ljusobjekt på samlingsutställningen ”Ett ljus i mörkret”.
Jag är rädd nu.
Det här är på riktigt. Det händer nu. Här.
Det smälter. Jag tycker mig höra hur det rinner…
Jag talar om klimatkrisen förstås. Isbergen i Arktis smälter nu. Permafrosten tinar i Sibirien och förvandlar tundran till gyttjepölar som släpper ut enorma mängder metangas, som snabbar på processen ännu mer. Det regnar på vintern i norra Sverige, det kryper närmre och närmre…
Och jag, jag går med min återvinning, handlar på Myrorna och äter mindre o mindre kött, men jobbar med att göra nya saker till en värld som redan har för mycket?
Och i USA väljer presidenten att lämna Parisavtalet?
Det här verket är ett sätt att kanalisera min miljöångest. Att försöka hantera ett problem. Och en tanke om att ju fler vi är som pratar om problemet desto starkare blir kraften att göra något.
Hands of tomorrow
1-6 oktober 2020
Nutida Svenskt Silver pop-up på Galleri Bellmansgatan 26, Stockholm
Nutida Svenskt Silvers smeder har funderat över frågor som: Hur ser silversmidet ut i framtiden? Varför behövs vi? Vilken är vår roll i samhället och vad tar konsthantverket för plats i tider som förändras?
Pearls of tomorrow – Ett Memento Mori för människan
En pärlcollier av äggskal:
En pärla, ett ägg, ett liv,
Så vackert, så dyrbart, så skört
För varje pärla som går sönder och ramlar av,
blir halssmycket glesare och glesare,
hålen gapar tomma,
som för att påminna oss om förlusten
av en älskad människa – eller kanske en hel djurart?
Det går fort nu, och hur blir det sen?
När människan uttömt alla resurser
och står ensam kvar.
När allt som återstår, är en tom tråd
med oupplösliga knutar
och ett jordklot med omöjliga livsvillkor
för oss själva.
Vad gör vi då?
I min värld
14 april–2 maj 2018
Konsthantverkarna, Stockholm
Smycken, föremål och en skog i separatutställningen ”I min värld”.
I min värld är detaljerna viktiga.
I min värld är naturen ett bibliotek,
av former, färger och personligheter.
I min värld är varje sten en individ och varje blad en personlighet.
I min värld är naturen en förutsättning och orsaken till min existens.
I min värld vill jag vara modig.
I min värld är du välkommen!
Corpus Maximus
11–29 november 2017
Galleri Sebastian Schildt, Stockholm
Corpus Maximus är en manifestation av samtida svenskt silversmide där 21 av galleriets främsta silversmeder deltar med var sin praktpjäs.
Text av Sofia Silfverstolpe i utställningskatalogen:
Helena Sandströms vasobjekt ”I never promised you a rose garden” är utförd i etsad zink, med droppformade spineller och vaxad bomullstråd. Titeln anspelar på att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Inspirationen kommer från den viktorianska tidens snörade modeideal med skira spetsar, starkt kontrollerande och hårt snörda klädedräkt. Trots det åtstramade och att det inte är meningen pyser ändå de innersta känslorna ut.
Vasen kan ses som ett sorgeobjekt. De svarta stenarna påminner om 1800-talets sorgsmycken och tråden visar på sömnad vilket också är ett återkommande arbetssätt. Rosenbladen är plockade, torkade, pressade och sedan fastlimmade på plåten för etsning. När bladen tagits bort patineras vasen i olika steg.
Zink är Helena Sandströms huvud- och favoritmaterial. Hon tilltalas av den vackra gråskalan som hon får fram genom etsning. Eftersom zink är svårt att löda skapas volymen ur en plan plåt. Allt är gjort i ett stycke, även botten är konstruerad med hjälp av små flikar som vikts in. Helena Sandström har länge intresserat sig för japansk origami och försöker överföra känslan av papper till metallen.
Do you read me?
12–30 december 2015
Galleri Platina, Stockholm
En utställning som berör den öppna dialogens betydelse där smyckena är symboler för kommunikation, men även bristen på den.